ایسنا نوشت: پیمان کارگر - مدیرعامل شرکت رنوپارس اظهار کرد: رنو هشت محصول را روی پلتفرم تندر 90 در ایران تولید خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تندر 90 و مگان در ایران تولید میشود، خاطرنشان کرد: داستر، لوگان، ساندرو، وانت تندر و دو فیسلیفت از جمله محصولاتی است که در آینده در ایران تولید خواهد شد.
وی با بیان اینکه رنو برای تولید این محصولات سرمایهگذاریهای جدیدی در ایران خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخشی از سرمایهگذاریهای جدید برای تولید ساندرو در ایران در شرکت رنو به تصویب رسیده است.
تولید سالانه 100هزار دستگاه ساندرو، 50هزار دستگاه داستر
مدیرعامل رنوپارس ادامه داد: طبق بررسیهای رنو سالانه میتوان حداقل 100 هزار دستگاه ساندرو در ایران تولید کرد. داستر نیز کشش تولید حدود 40 تا 50 هزار دستگاه در سال را دارد که در این زمینه تلاش میشود این خودرو با موتور 2000 سی.سی و با قیمت مناسبی نسبت به سایر رقبا در بازار ایران عرضه شود.
وی افزود: در خصوص وانت تندر نیز تولید آنرا میتوان با تیراژ حداقل 30 هزار دستگاه در سال آغاز کرد که در این زمینه نیز برنامهریزیهای لازم صورت گرفته است.
کارگر با بیان اینکه قیمت محصولات جدید مدنظر برای تولید در ایران هنوز نهایی نشده است و نمیتوان قیمتی را در این خصوص اعلام کرد، تصریح کرد: در تمام خودروهای جدید، هدف اصلی داخلیسازی محصولات است. البته اینکه به عنوان مثال تولید ساندرو در ایران با 30، 40 یا 50 درصد داخلیسازی شروع شود، بستگی به سهولت داخلیسازی قطعات برای تسریع در روند تولید آنها در ایران دارد.
داخلیسازی 85درصدی تندر تا دو سال دیگر
مدیرعامل رنوپارس ادامه داد: تولید محصولات جدید با درصدهای داخلیسازی متفاوتی آغاز خواهد شد، اما هدف نهایی آن است که در تمام آنها به حداقل 60 درصد داخلیسازی صورت گرفته در تندر 90 برسیم؛ ضمن آنکه در تندر90 نیز تا دو سال آینده داخلیسازی به حداقل 80 تا 85 درصد افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه برای تولید فیسلیفت تندر 90 نیز در حال مذاکره با ایران خودرو هستیم، خاطرنشان کرد: شرکت سایپا نیز فیسلیفت جدیدی از تندر 90 را با مشارکت رنو طراحی کرده که به زودی وارد بازار خواهد شد.
کارگر در پاسخ به سوالی در خصوص افت تدریجی کیفیت تندر 90 و مگان، اظهار کرد: آمارها نشاندهنده رشد کیفیت در تولید این خودروهاست؛ بهگونهای که نسبت رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش تندر 90 و مگان در سال 2011 میلادی 16 درصد نسبت به 2010 افزایش یافته است.
وی در حاشیه مراسم رونمایی از محصولات جدید رنو در ایران ادامه داد: ما سختگیری زیادی در خصوص کیفیت داریم؛ بهگونهای که حدود چهار ماه پیش به دلیل مشکل کیفیت ایجاد شده در خط تولید، دو روز فعالیت خط را متوقف کردیم؛ علیرغم آنکه فشار زیادی از طرف خودروساز مربوطه روی ما وجود داشت که در شرایطی که تقاضای زیادی برای خودرو وجود دارد، چرا باید خط تولید آن متوقف شود.
مدیرعامل رنوپارس افزود: شراکت ما با دو خودروساز بزرگ ایران با قدرت ادامه خواهد یافت و هر کدام برخی از محصولات رنو را در ایران تولید خواهند کرد. برنامه این است که با توجه به توان و اهداف هر خودروساز بزرگ، برخی از مدلهای رنو در آنها تولید شود.
کارگر در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیرات تحریم بر فعالیتهای رنو در ایران گفت: رنو به قوانین بینالمللی احترام میگذارد، با این حال فعالیتهای خود را نیز در ایران گسترش خواهد داد؛ بهگونهای که در حال حاضر تعداد افراد فعال در دفتر رنو در پاریس که روی پروژههای ایران فعالیت میکنند، افزایش یافته است.
رنو در ایران خواهد ماند
وی ادامه داد: مدیرعامل رنو نیز در آمریکا اعلام کرد که رنو در ایران خواهد ماند، زیرا برنامههای رنو در ایران اساسی بوده و به دنبال تبدیل شدن به شریک استراتژیک صنعت خودرو ایران است. البته ممکن است تحریمها سرعت برخی پروژهها را در ایران تحت تاثیر قرار دهد؛ با این حال مدیران ارشد رنو و نیسان با گسترش فعالیتها در ایران موافقند.
وی در خصوص چگونگی نقل و انتقال مالی با خودروسازان ایرانی در شرایط تحریم اظهار کرد: به هر حال راهکارهایی برای حل مشکلات تحریم در روابط دو جانبه پیدا شده است. به عنوان مثال در حال حاضر تحریمها تنها در سطح اتحادیه اروپا و آمریکا اجرایی شده است، بنابراین شرکتهایی مانند رنو که بینالمللی بوده و در تمام نقاط دنیا مانند مراکش، هندوستان، ترکیه و روسیه حضور دارند، مشکلی برای نقل و انتقال پول با ایران نخواهند داشت.
دولت فرانسه برای شرکت رنو تصمیم نمیگیرد
کارگر افزود: دولت فرانسه نیز اگرچه در رنو سهام دارد، اما به هیچ وجه برای این شرکت تصمیمگیری نمیکند. به عنوان مثال رنو تصمیم گرفت سایتی با ظرفیت 400 هزار دستگاه در مراکش ایجاد کند، اما دولت فرانسه با بیان اینکه اشتغالزایی در داخل فرانسه اولویت دارد، خواستار راهاندازی آن در فرانسه شد؛ اما رنو در نهایت براساس برنامههای راهبردی خود تصمیمش را برای حضور در مراکش عملی کرد.
مدیرعامل رنوپارس همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص دلیل اقامت دورهای در پاریس اظهار کرد: ماهانه حدود یک هفته در فرانسه و سه هفته در ایران هستم. من برای جلو بردن فعالیتهای رنو در ایران برنامه کاری فشردهای در فرانسه داشتهام تا مسوولان رنو را توجیه کنم که ایران باید جزو اولویتهای اصلی این شرکت در جهان باشد، زیرا در حال حاضر شرایط صنعت خودرو بهگونهای است که فعالیتهای رنو در کشورها اولویتبندی شده و کشورهای با اولویت دوم از رئوس برنامهها خارج میشوند.
کارگر همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه رنو برای تصاحب بازار پژو در ایران گفت: طبیعی است که اگر ما برنامههای خود در ایران را سرعت دهیم، در رقابت با رقبای خود موفق خواهیم بود؛ بهگونهای که جای برخی رقبا را نیز خواهیم گرفت. البته رقبای ما تنها پژو نیستند، بلکه تمام برندهای موجود در بازار ایران رقبای ما محسوب میشوند.
وی ادامه داد: البته اکثر رقبای رنو در ایران محصولات خود را به صورت بستههای CKD فروخته و تمایلی به داخلیسازی ندارند، زیرا سودشان کاهش مییابد، اما سیاست رنو برعکس این است. ما به دنبال تولید خودرو با کیفیت و با قیمت مناسب و همچنین صادرات آن از ایران هستیم. در حال حاضر در سایت رنو در ترکیه 73 درصد خودروهای تولیدی صادر میشوند، زیرا در آنجا نیز به شدت در زمینه کیفیت و قیمت و داخلیسازی قطعات کار شده است که در ایران نیز همینگونه عمل خواهد شد.
وی همچنین در خصوص برنامههای این شرکت برای واردات خودرو به ایران اظهار کرد: واردات خودرو به ایران نیز آغاز شده؛ البته هنوز به میزان دلخواه نرسیده است. برنامه رنو واردات پنج مدل در سال اول بود تا پس از آن مدلهای دیگری نیز وارد کند. البته مدلهایی که در بازار مورد استقبال قرار گیرند، در زمینه تولید آنها در ایران برنامهریزی خواهد شد؛ بهگونهای که در نهایت 95 درصد فعالیتهای رنو در ایران تولیدی خواهد بود.
اولتیماتوم به نگین خودرو
کارگر همچنین در پاسخ به انتقاد مطرح شده در خصوص اقدام شرکت نگین خودرو در واردات محصولات رنو از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران به جای تولیدات اصلی رنو، خاطرنشان کرد: اگرچه ورود برخی از خودروهای رنو از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران درست است، اما از نظر ما این کار تایید نمیشود؛ بنابراین در حال بررسی هستیم تا از این به بعد محصولات رنو از منابع اصلی وارد ایران شود.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر شریک تجاری ما در واردات به ایران روند واردات از کشورهای حاشیه خلیج فارس را اصلاح نکند، ما شریک دیگری را برای واردات خودرو به ایران جایگزین خواهیم کرد. محصولات رنو نباید از حاشیه خلیج فارس وارد ایران شود، زیرا مشتری رنو در ایران باید محصولات را با بالاترین کیفیت و استانداردهای رنو از منابع اصلی دریافت کند، نه محصولاتی که با استانداردهای کشورهای حاشیه خلیج فارس تولید میشود.